Högstadielärares upplevda återgång från distansundervisning till klassrumsundervisning : en studie om behovet av förutsättningar för undervisning och ledarskapets förändring

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Studiens syfte är att skapa kunskap om hur högstadielärare upplever skiftet från distansundervisning till klassrumsundervisning. Detta studeras med fokus på lärares ledarskap samt hur skolan upplevs ge förutsättningar för lärares förändrade undervisningssituation. Tidigare forskning visar att coachande ledarskap fungerar bäst för ökad måluppfyllelse, minskad stress och förbättrat välbefinnande. Genom en enkätstudie med 37 deltagande högstadielärare har deras beskrivna upplevelser analyserats med kvalitativ metod genom linsen av läroplansteorin samt teorin om situationsanpassat ledarskap. Resultaten visar på ett upplevt skifte gällande lärarledarskapet där lärarna beskrivs ha gått från ett coachande ledarskap till ett mer auktoritärt ledarskap med stor uppgiftsorientering i undervisningen. Detta med anledning av att kontakten med elever upplevs mer komplex än innan distansundervisningen. Hur stor denna förändring har upplevts av lärarna råder det dock delade meningar om. Upplevelsen av att relationen till eleverna har försämrats samt ökad betydelse av tydlighet och struktur i lektionerna är däremot gemensamt för samtliga respondenter.  Trots delade uppfattningar om ledarskapets påverkan har distansundervisningen förändrat lärarnas inställning till digitala verktyg i positiv riktning. Resultaten visar att skolans förutsättningar för undervisningen i viss mån upplevs hindra undervisningens fulla potential då skollagen hämmar implementering av digital undervisning. Stödet från skolan under distansundervisningen upplevs av somliga som obefintligt medan andra upplevt det som bra, samtliga uttrycker dock att de har givits för lite tid till anpassning av undervisningen. Ingen koppling mellan lärarnas upplevelser och de ämnen de undervisar i kunde påvisas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)