Läromedel i praktiken - En enkätundersökning av gymnasielärares val av läromedel i ljudproduktion och musikproduktion.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Studiens syfte är att visa på en breddad syn på begreppet läromedel samt att ge en bild av vilka typer av läromedel lärare på gymnasieskolor i Skåne arbetar med i kurserna ljudproduktion 1 och 2 och musikproduktion 1 och 2. Undersökningen genomfördes med en webbaserad enkät innehållande både öppna och slutna frågor vilket har resulterat i data med både kvalitativ och kvantitativ karaktär. Enkätsvaren visar på att lärarna har en varierad uppfattning om vad läromedel är och att läromedel i form av praktiska uppgifter, experiment och övningar används i en stor utsträckning. Nästintill alla lärarna producerar egna skriftliga läromedel och läromedel i form av videoklipp, ofta webbaserade på hemsidan Youtube, används ofta i undervisning. Studien ger även en viss bild av att gällande styrdokument sällan ligger till grund för val av läromedel samt på ett begränsat kollegialt samarbete vid läromedelsval.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)