Vilket är betygets funktion? : vilka åsikter har gymnasielärare och elever om betygets funktion?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att ta reda på vad gymnasielärare och gymnasieelever på en skola i Mellansverige har för åsikter om betygets funktion. Studien utfördes med två gymnasielärare och två gymnasieklasser som informanter. Med lärarna utfördes intervjuer medan enkäter delades ut till eleverna. Eleverna i studien gick i en klass som lärarna undervisade i. Resultatet visar att många, men positiva, åsikter finns om vad betygets funktion är. Stöd för dessa funktioner finns att hitta i tidigare forskning kring ämnet. Lärarna i studien visade sig i huvuddrag ha likartade åsikter kring betygets funktion och hur dessa funktioner uppfylls. Eleverna i studien hade till största del samma uppfattningar som lärarna. Motivationsmässigt visade det sig att majoriteten ansåg betyget som sporrande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)