Bemötande av barn och deras familjer i omvårdnaden

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för hälsovetenskap

Sammanfattning: Bakgrund Hur ett bemötande i vården upplevs, grundar sig i vårdpersonalens förhållningssätt och människosyn, förmåga till inlevelse och förståelse för patient och närstående. Syfte Denna litteraturstudies syfte var att belysa barns och deras familjers upplevelser av vårdpersonalens bemötande i vården på sjukhus. Metod Databassökningen gjordes i PubMed och Chinal där 16 vetenskapliga artiklar togs ut. Innehålls analysen ledde fram till två teman otrygghet och trygghet med två subteman vardera barns upplevelser och föräldrarnas upplevelser. Resultat Både barn och föräldrar upplevde att det fanns en brist i kommunikationen och delaktigheten. Föräldrarna kände sig ofta hjälplösa och osäkra i sin föräldraroll. Sjuksköterskan var ändå någon de kunde lita på när de respekterade barnet som en egen individ och lyssnade till hela familjens behov. Diskussion Att lyssna till och respektera barnen som unika individer samt involvera hela familjen på deras villkor och klargöra rollerna upplevdes som sjuksköterskans viktigaste uppgift. Slutsats Att involvera alla parter och integrera ett pedagogiskt arbetssätt i omvårdnaden kan vara det som behövs för att upplevelsen av relationen ska bli bra. Forskning finns men det behövs bättre rutiner så att kunskapen används.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)