"Fröken jag fattar inte." Om skolsituationen för elever med annat modersmål än svenska

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Anna Talarczyk; [2007]

Nyckelord: Modersmål;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar: Huvudsyftet med denna uppsats har varit att kartläggaundervisningsformer och arbetssätt som syftar till att förbättra studieresultaten igrundskolan för elever med annat modersmål än svenska, samt koppla dem till relevantforskning om dessa elever och deras skolframgång. Uppsatsen har också belyst hurmyndigheters insatser och åtgärder relaterat till befintlig forskning. Frågeställningar: 1. Hur kan skolor arbeta för att studieresultaten för elever med annat modersmål än svenska ska förbättras? 2. Vilka slutsatser om olika arbetsformer kan dras utifrån forskning kring skolframgång för elever med annat modersmål än svenska? 3. Hur relaterar myndigheters insatser och åtgärder till praktiska erfarenheter och forskning?Metod: Ovan ställda frågor har besvarats genom en litteraturgenomgång. Eftersomuppsatsens syfte varit att kartlägga och redovisa är litteraturgenomgång en praktiskmetod. Litteraturen har bestått av tidigare forskning, rapporter från myndigheter, artiklaroch lärares dokumentation av den egna verksamheten. Främst har svenska forskare och rapporter refererats. De forskare och författare tilllitteraturen som uppsatsen stödjer sig mot har samtliga lång erfarenhet av att arbeta medbarn som har svenska som andra språk, eller är flitigt refererade forskare inom området.Litteraturen består även av exempel av hur lärare arbetar rent praktiskt, vilken kopplatstill relevant forskning.Huvudresultat:För att kunna erbjuda alla elever en likvärdig skolgång krävs att de tillämpadearbetsformerna är flexibla och tar sin utgångspunkt i elevens behov. För elever medelever med annat modersmål än svenska kan studiestöd på modersmålet underlätta. Detfinns dock många andra faktorer som spelar in på elevernas studieresultat, t.ex.sociokulturell bakgrund. Myndigheten för skolutveckling sattsar dock extra resurser tillskolor i segregerade områden under det kommande året.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)