Styrning på mäklarkontor : Att förstå hur styrning används på mäklarkontor för att främja ryktet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Sammanfattning: Titel: Styrning på mäklarkontor Undertitel: Att förstå hur styrning används på mäklarkontor för att främja ryktet Forskningsfråga: Hur styr fastighetsmäklarkontor sina medarbetare för att främja ett gott rykte?  Översikt: Ryktet är en väsentlig del för fastighetsmäklare med tanke på deras konstanta interagerande med kunder. Således är fastighetsmäklarkontor beroende av att deras fastighetsmäklares rykte. Därför är det i kontorens intresse att styra deras medarbetares agerande för att främja deras rykte.  Metod: Studien har till en början haft en induktiv ansats, det vill säga en objektiv uppfattning som med tiden fått fler inslag från en deduktiv ansats. Slutligen har detta resulterat i en abduktiv ansats. Vidare har metoden en kvalitativ utgångspunkt som grundar sig på semistrukturerade intervjuer med fem respondenter på olika mäklarkontor i landet. Litteraturen är baserad på tidigare forskning kring uppsatsens två ämnen; Verksamhetsstyrning och Rykte.  Slutsats: Resultatet av denna studie visar att samtliga företag styr sina medarbetare regelbundet i enlighet med PAR-modellens styrmedel. Det innebär att de motiverar, utvecklar, utvärderar, styr och mäter medarbetarnas handlingar och prestationer. Styrningen har visat sig vara relativt informell och används främst för att göra kunderna nöjda vilket i sin tur främjar ett gott rykte. Studien visar även att styrningen kan skilja sig åt i små- och storstäder. I småstäder värdesätts fler mjuka värden och i storstäder värdesätts fler hårda värden. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)