Processkrivning i skrivundervisningen – En kvalitativ studie av två lärares undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: I uppsatsen redogörs för en kvalitativ studie där data som samlats in under klassrumsobservationer och lärarintervjuer som genomförts med två svensklärare på gymnasiet analyseras. Syftet med undersökningen är att få kunskap om hur processkrivning kan aktualiseras i undervisningen och få insikt om dess fördelar och begränsningar. Uppsatsen utgår från det sociokulturella perspektivet och new literacy studies. Analysen visar att processkrivning, om kunskap om dess utförande finns, kan användas på ett framgångsrikt sätt för skrivträning och att elever kan ta till sig strategier kopplade till dess genomförande. Det framgår också att tidsbrist och dilemman rörande bedömning kan leda till att lärare att väljer bort metoden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)