Simuleringsverktyg för toleransoptimering

Detta är en M1-uppsats från KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)

Sammanfattning: Målet med detta examensarbete har varit att utvärdera ett simuleringsverktyg för toleranskedjeanalyser i 1D, följt av en jämförelse med dagens metod att beräkna toleranskedjor i 1D med kalkylark i Excel. Simuleringsverktyget heter EZtol och har funnits sedan ett och ett halvt år tillbaka. Examensarbetet utfördes på uppdrag från Scania CV AB, som ville undersöka om mjukvaran kan ersätta den nuvarande metoden. Examensarbetet utfördes under 10 veckor och delades upp i tre huvudområden: Upplärning i form av webkurs och internkurs på Scania, simulering av olika toleranskedjor i mjukvaran samtidigt som beräkningar i kalkylark gjordes och till sist rapportskrivning. Rapporten är uppdelad i sex kapitel. I det första kapitlet beskrivs bakgrunden till problemet, mål och syfte. Det andra kapitlet redogör för nuläget som påvisar att det finns ett visst behov av en mjukvara. Konstruktörer intervjuades för att få en bild över vilka behov som inte uppfylldes i kalkylarket. Dessa visade sig främst sig vara grafisk visualisering och bidragslista över toleranser (en lista som visar vilka toleranser som påverkar utfallet mest). I det tredje kapitlet beskrivs teorierna som använts som grund till arbetet. Teorierna är Användarguiden i EZtol, Grundläggande om toleranser, toleranskedjor, Simulering och CATIA V5. I kapitel fyra beskrivs genomförandet vilket till största del bestått av upplärning samt simulering i mjukvaran. Det femte kapitlet redogör resultatet vilket presenteras i form av för- och nackdelar. De främsta fördelarna har visat sig vara grafisk visualisering av toleranskedjor samt bidragslista över toleranser. Dock visade det sig att den främsta nackdelen var att mjukvaran inte klarar av att hantera långa och mer komplicerade toleranskedjor, vilket har lett till slutsatsen att mjukvaran inte rekommenderas till Scania i dagsläget. Scanias krav uppfylls inte då mjukvaran inte kan hantera företagets alla toleranskedjor. Men eftersom konceptet kring EZtol är intressant bedöms ändå mjukvaran ha potential att passa in på Scania om några år. En rekommendation är därför att simuleringsmjukvaran bör utvärderas om på nytt i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)