Val och traditioner i geografilärande : en kvalitativ didaktikstudie inom Östhammars kommun

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka lärares motivationer, förhållande till styrdokument, didaktiska val, samt om dessa val kan kopplas till selektiva traditioner. Undersökningen ägde rum inom landsbygdskommunenÖsthammar. Teorin om selektiva traditioner kan kort beskrivas vara de traditioner inom geografin som styrt svaren på dem didaktiska frågorna inom ämnet. Dessa traditioner har sin begynnelse ända tillbaka till 1900-talets början. Genom kvalitativa metoder och analys av tidigare forskning intervjuas 8 lärare på gymnasie- och högstadienivå om deras didaktiska val och resonemang kring dessa val. Studien ämnar även att utforska motivationer och val inom praktiska moment, såsom exkursioner och fältstudier. Resultaten visar att de didaktiska val lärare gör i sitt lärande formas och bestäms av många olika faktorer, till exempel erfarenhet och utbildning. Åsikter gentemot styrdokumenten skiljer sig och förhållningen likaså. Det finns ämnestraditioner inom geografiundervisningar fortfarande i dagens skola. Däremot skulle jag intyga att traditionernas påverkan har minskat i och med tydligare styrdokument och fokus på geografins helhetsperspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)