Din order finns att hämta i butik : En kvantitativ studie om de element som påverkar kunders preferenser av fysiska klädbutiker i ett samhälle där e-handeln växer

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Problemformulering: Nyttjandet av e-handel fortsätter att öka hos de svenska internetanvändarna och stjäl därmed andelar från de fysiska butikerna. Det syns en tydlig förändring i kundens köpprocess då många uppskattar tillgängligheten och smidigheten med digitala kanaler, vilket leder till en fundering kring vilka element kunden värdesätter och vill bevara i den traditionella butiken. Vi undersöker vilka inslag i fysiska klädbutiker som kunderna värdesätter och som bidrar till positiva preferenser av denna säljkanal. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vilka inslag som konsumenter värdesätter hos den fysiska butiken och hur det påverkar deras preferenser av säljkanaler. Vidare syfte är att skapa en ökad förståelse för varför kunder värdesätter just dessa inslag i sin köpprocess. Forskningsfråga: Hur påverkar relationer, sinnesupplevelser, servicekvalitet och kundmedverkan kundens preferenser av fysiska klädbutiker i ett samhälle där e-handeln växer? Metod: Studien är baserad på en kvantitativ metod med en deduktiv ansats. Empirin samlades in genom en enkätundersökning som besvarades av 233 respondenter och den insamlade datan analyserades sedan i SPSS. Vidare utformades hypoteser som sedan accepterades eller förkastades. Slutsats: Studien resulterade i slutsatsen att sinnesupplevelser är det enda element som påverkar kundens preferenser av fysiska klädbutiker positivt. Vidare visade resultatet att relationer, servicekvalitet och kundmedverkan är element som inte påverkar kundens preferenser av fysiska klädbutiker signifikant. Därav rekommenderar vi företag att arbeta med omnikanalhandel, då detta kan anses fördelaktigt med tanke på vårt resultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)