Menyn, ett ledande verktyg? : Hur en restaurang kan påverka sin försäljning genom menyns färgval och produktplacering

Detta är en M1-uppsats från Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolan

Sammanfattning: För att påverka försäljning av mat och dryck använder restaurangen menyn som försäljningsverktyg. I uppsatsen diskuterades möjligheterna till ökad försäljning av mat och dryck genom att påverka gästens val med hjälp av placering samt färgval i en restaurangmeny. Syftet med undersökningen var att ta reda på hur färgsättning samt produkternas placering i en à la cartemeny påverkar restaurangens försäljning av mat och dryck. I metoden tog uppsatsförfattarna upp tillvägagångssätten som utförts för att få in materialet. Sökandet i databaserna där urvalet av de vetenskapliga artiklarna med hjälp av inklusions- och exklusionskriterierna redogörs. En av artiklarna hävdar att placeringen i en restaurangmeny kan påverka försäljningen medan två andra artiklar inte kunde finna någon direkt koppling. Det framgick att en restaurangmeny har avdelningar som gästen ägnar mer och mindre uppmärksamhet mot. Hur gästens val påverkas genom färg är en viktig faktor att använda sig av då restaurangen vill vara effektiv. Genom färg går det att påverka restaurangens försäljning. Färgsättningen i menyn rekommenderas att anpassa efter vad restaurangen vill förmedla. Placeringar i menyn kan få försäljningen att öka eller minska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)