Att kommunicera arkitektur
Sammanfattning: Under loppet av den treåriga utbildningen Arkitektur, Visualisering och Kommunikation har vi som författare av den här undersökningen observerat en problematik kring hur en liten aktör saknar kunskap om hur hen ska gå tillväga för att få uppmärksamhet kring sin idé eller projekt. I undersökningen definieras små aktörer som aktörer där de per automatik inte har finansiellt stöd eller stöd i form av andra resurser, från ett etablerat och/eller större företag. Därför valde vi att genom en prövande metod, sammanställa en strategisk kommunikationsplan som grundades i en fallstudie. Fallstudien verkar som ett exempel på en liten aktör vars kommunikationsplan ska utvecklas. För att få en förståelse i fallstudien använde vi oss utav metoder som platsbesök samt intervju med forskaren som drev fallstudien. Dessa metoder ledde vidare till framtagande av målgruppsprofiler som i sin tur ledde till att tre kommunikationskanaler valdes ut genom subjektivt urval samt snöbollsurval. Kommunikationskanalerna togs fram i syftet att på ett så effektivt sätt som möjligt nå de tänkta målgrupper som valts ut. De tre kanalerna var tryckt media (KRITIK), sociala medier (Facebook) samt en hemsida (CEKO). För att rikta informationen om fallstudien som sprids genom dessa medium tog vi avstamp i Stuart Halls avsändar-mottagar modell encoding/decoding, Angus Jenkinsons verktyg personas samt Rufus Lidmans Social Media Marketing. Undersökningen avslutas med en diskussion kring strategisk kommunikation och huruvida de framtagna kommunikationskanalerna kan tänkas nå ut till målgrupperna eller ej.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)