En studie av hur utelektioner påverkar elevers motorik.

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Författare: Stina Nilsson; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den senaste tidens forskning visar att dagens elever blir mer och mer stillasittande och att deras bristande motorik ger dem sämre resultat i skolan. Undersökningar har gjorts på elever som har fått pulshöjande aktiviteter och sedan haft matematik, reslutaten visar att de presterar bättre i matematik efter sin aktivitet. Syftet med denna studie var att se om elevers motorik blir bättre om de fick röra på sig utomhus. Studien genomfördes på en högstaideskola i Kalmar län under sex veckor med en försöksklass och en referensklass. NyTidstestet användes för att mäta elevernas motoriska förmåga före och efter studien. Resultatet visar att eleverna får något bättre motorik efter sex lektioner ute. Försöksklassen har utvecklats mer i vissa övningar än referensklassen och det kan bero på uteundervisningen, att röra sig på ojämnt underlag anses påverka den motoriska utvecklingen positivt.      

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)