Att tränga genom bruset som independentartist : Långsiktighet i byggande av artistvarumärke, ökad lyssnartillväxt och exponering inom en kompetetiv bransch

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

Sammanfattning: Denna kvalitativa studie ämnar undersöka och belysa vilka strategierindependentartister använt sig av för att ’tränga genom bruset’. Begreppet”independentartist” syftar till artister eller musiker som skriver, producerar, distribueraroch marknadsför sina egna alster oberoende av majorbolag. Tidigare forskning gör delsavstamp i majorbolagens historiskt höga status inom musikbranschen – dels hurinternets framväxt i takt med utvecklingen av teknik på senare tid har skapat ett slagsutjämning i hierarkin mellan major- och independentaktörer. Med detta skifte i åtanke,och med sociala mediers potential som en plattform för uppmärksamhet, kretsarstudiens problemområde och forskningsfrågor kring hur independentartisters chanser att”tränga genom bruset” står i relation till dessa. Studiens metod utgick fråndjupintervjuer med tre respondenter tillika independentaktörer – alla oberoende avvarandra och majorbolag. Intervjufrågor formulerades med fokus på att undersöka derasarbetssätt, drivkrafter och målsättningar, erfarenheter av samarbeten med mellanhändersamt användande av sociala medier. Teoretiska begrepp som användes för studiensanalys- och diskussionsdel var autonomi, kapital, habitus och uppmärksamhetsekonomii syfte att ställa dessa i relation till studiens frågeställningar. Studien har ämnat belysavilka strategier independentartister har använt sig av, vilket diskuterats och framkommiti intervjuer med respondenter. Något som varit centralt i empirin och gemensamt förrespondenterna, är att en grundlig kärlek för musikskapandet tyckts ge upphov till ettslags naturlig drivkraft i att vilja upprätthålla musikskapandet som yrke på ett ellerannat sätt. Formuleringen att ’tränga genom bruset’ var något samtliga respondenterkunde identifiera sig med, och alla hade ett medvetet förhållningssätt till sociala medieroch en vilja att få ut sin musik. Hur respondenterna tillämpade strategier för att ’trängagenom bruset’ varierade beroende på livssituation, men det framkom i studien förslagoch tankar kring arbets- och tankesätt som är eller varit centrala för dessa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)