En kundrelations liv på B2B-marknaden : En kvalitativ fallstudie av ett företag inom den svenska träindustrin

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

Sammanfattning: I en värld som präglas av ny teknik, ökad konkurrens och skiftande behov är det viktigt att kunna attrahera sina kunder. Relationsmarknadsföringen fick sitt genomslag på 1970-talet och är idag ett mer frekvent använt begrepp än tidigare. Vår studie har undersökt hur ett företag inom den svenska träindustrin arbetar med relationsmarknadsföring och kundrelationer på sin B2B-marknad. Studien önskar bredda kunskapen inom ämnet och bidra med ny forskning till branschen. Syfte Syftet är att öka förståelsen för de faktorer som påverkar hur kundrelationer utvecklas och vad som kännetecknar dem. Metod Vi har använt oss av en kvalitativ metod i form av en fallstudie där vi genom fyra semistrukturerade intervjuer erhållit empiri från AB Plankan. Slutsats Studien visar att AB Plankan likt tidigare forskning i ämnet, värdesätter kundrelationer och processen runt dem. AB Plankan har genom sin medverkan visat att de aktivt arbetar med att starta och utveckla kundrelationer med vad som för dem är rätt kunder. Kundrelationerna utvecklas genom ett samspel mellan företag och kund, och kännetecknas av samarbete, fokus på lönsamhet och kommunikation. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)