Medarbetarcoachning som ledarskapsstil - en fallstudie av Nordea

Detta är en D-uppsats från Lunds universitet/Department of Business Administration

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att bidra till en förståelse för coachning som ledarskapsfenomen, genom att komplettera dagens coachningslitteratur med att undersöka medarbetarnas åsikter. Studien antar ett hermeneutiskt synsätt, där en kvalitativ metod har använts. Vidare tillämpas en abduktiv ansats, då material från Nordea studerades innan intervjuerna genomfördes. Med hjälp av intervjuer och dokumentstudier har det empiriska materialet insamlats. De teoretiska perspektiven utgår ifrån teorier rörande ledarskap samt teser om coachning. Ledarskapsteorierna avser att ge en bredare kunskap om ledarskap. Vidare behandlas uppfattningar om coachning där ledarskapsstilen beskrivs med hjälp av dess utveckling inom näringslivet samt syfte. Materialet baseras på dokumentstudier samt tio intervjuer med medarbetare inom Nordea utan personalansvar. Först presenteras en sammanfattning av Nordeas säljledningsstöd, vilken pekar på hur coachning används i praktiken. Sedan presenteras resultatet av de intervjusvar som erhållits. Dessa förväntas ge läsaren en inblick i hur medarbetare uppfattar ledarskap och coachning. Med avseende på uppsatsens syfte, utmynnar vår summering i tre olika slutsatser: 1) I coachning är det fortfarande ledaren som ger order till medarbetaren, skillnaden mot ett rationalistiskt ledarskap är att ledaren använder sig av coachningens verktyg. Detta leder till att medarbetaren tror att det är denne som tar besluten själv. 2) Coachningens innehåll är inte lika viktigt som det faktum att medarbetarna uppmärksammas, vilket sker via coachningssamtalet. 3) Coachningens positiva aura ger coachen ett ökat handlingsutrymme då denne i högre utsträckning kan prova nya sätt att vinna framgång.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)