Relationskompetens : En intervjustudie om lärares syn på relationskompetensens betydelse för matematikinlärning hos elever i matematiksvårigheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Denna studie är en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som syftar till att undersöka hur tolv matematiklärare från olika delar av Mellansverige ser på relationens betydelse för inlärningen hos elever med matematiksvårigheter. Studien har fokus på tre huvudfrågor: Vad lärare i matematik anser att deras förhållningssätt har för betydelse för elever som är i matematiksvårigheter, hur lärarna beskriver att deras relation påverkar elevens inlärning i ämnet matematik, samt hur återger och reflekterar några matematiklärare över sitt arbete i syfte att etablera och upprätthålla relationer till elever i matematiksvårigheter. Studien visade en samstämmighet mellan forskning och vad de intervjuade matematiklärarna anser i alla de frågor som studerats. Både forskningen och respondenterna framhöll att lärares förhållningssätt i klassrummet i allra högsta grad påverkar elevens inlärning. De poängterade dessutom att förtroendefulla relationer mellan lärare och elev ökar elevens motivation och därmed förmåga till att tillgodogöra sig kunskap. I studien framkom också att arbetet med att skapa ett gott och tryggt klassrumsklimat är av största vikt vilket framförallt åligger läraren. Det framkom också att detta arbete är tidskrävande och svårt. Att elever i matematiksvårigheter känner sig trygga i klassrummet betonar alla lärare och de påpekar att det är grunden för att eleverna ska våga närma sig matematiken och på så vis kunna komma till inlärning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)