Hemkultur i förskolan. En studie av tio förskollärares förhållningssätt till begreppet hemkultur.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Branka Loncar; [2015]

Nyckelord: Hemkultur; mångkultur; förskollärare;

Sammanfattning: Syftet med vårt arbete har varit att ta reda på om verksamma förskollärare i förskolan har ensyn på begreppet hemkultur, och hur det i så fall kommer till uttryck i verksamheten ur ettmångkulturellt perspektiv. Vi har även tagit reda på hur tidigare forskning förhåller sig tillbegreppet hemkultur och ett mångkulturellt arbete i förskolan. För att ta reda på det har vianvänt oss av kvalitativa intervjuer med förskollärare som vi sedan har försökt tolka medhjälp av relevant litteratur. Resultatet vi kom fram till är att begreppet hemkultur inte har ensjälvklar plats i förskolan. Många relaterar ordet till mångkultur och tänker ofta på en etniskskillnad. Dock arbetar många med att inkludera alla barns hemkultur utan att vara medvetnaom det. Förskollärare behöver ha ett öppet förhållningssätt och ta tillvara på mångfalden iförskolan och på det sättet kan begreppet hemkultur få en större plats i förskolan. I arbetet harvi haft en utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet då det förespråkar samspel mellanmänniskor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)