Zoomstudenter

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS); Malmö universitet/Institute for Urban Research (IUR)

Sammanfattning: Under den rådande situationen med pandemin Covid-19 skedde en digitalisering i snabb takt. Denna typ av tvångsdigitalisering har förändrat arbetsmarknaden och genomförandet av utbildningar. Marknaden är enligt tidigare forskning ofta negativt inställd till digital undervisning. Hur väl stämmer företags behov överens med digitala utbildningars utbildningsplan? Syftet är att undersöka hur digitala utbildningar på universitetsnivå riktade mot praktiska yrken kan optimeras för att digitala studenter ska nå högre studieresultat och samtidigt möta marknadens uppleva behov. För att uppfylla syftet genomförs en tvådelad empirisk undersökning det vill säga semistrukturerade intervjuer med praktiskt inriktat företagsunderlag, dess upplevda behov vid nyanställning och genom kartläggning av olika utbildningsplaner analyseras hur digitala utbildningar kan utvecklas.  Det finns utbildningsformer som bättre lämpar sig för digitala studier och det finns utbildningsformer som är bättre lämpade för skolsalsundervisning. Den mest lämpliga utbildningsformen utifrån resultatet av datainsamlingen är ett mellanting mellan digital och skolsalsundervisning, så kallad blended learning som kan skapa förutsättningar för ett mer utvecklat lärande i framtiden. Blended learning innebär att det finns både inslag av digital och fysisk närvaro, där det går att anpassa vilken form som väljs till de olika momenten som ska genomföras. Samhället som utvecklas idag kräver en större digital kompetens vilket resulterar i en större digital mognad, därför är en viktig aspekt att diskutera hur framtidens utbildning ska utformas för att på så sätt uppnå de modifierade kunskapskraven som krävs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)