Ungdomar medbeteendeproblematik : En integrativ litteraturöversikt ominstitutionsbehandling dygnet runt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Sammanfattning: Föreliggande studie har tre övergripande syften: (1) att undersöka vilka huvudsakliga behandlingsmetoder/-modeller som framhålls av forskning som mest effektiva rörande behandling av omhändertagna ungdomar med svår psykosocial problematik, som är placerade på institution, (2) att i dessa behandlingsprogram kartlägga vilka huvudsakliga behandlingskomponenter (specifika faktorer) som förespråkas för behandling av dessa ungdomar, (3) att undersöka vilka andra behandlingsfaktorer och aktiviteter (s.k. ickespecifika faktorer) som lyfts fram i forskningen som verkningsfulla och om, och i så fall på vilket sätt, som dessa s.k. ickespecifika faktorer hänger samman med de komponenter som förespråkas i respektive behandlingsmetod (specifik faktor). Studien är utformad som en integrativ litteraturöversikt där tidigare forskning i form av vetenskapliga rapporter och artiklar sammanställs för att besvara studiens syfte och frågeställningar. Av studiens resultat framgår att behandlingsprogram baserat på kognitiva och beteendeinriktade teorier framstår som mest effektiva i behandlingen av denna grupp ungdomar. De huvudsakliga komponenterna i KBT-programmen utgår bl.a. från motivation, social färdighetsträning, förändring av tankesätt och känslohantering. Slutligen visar resultatet att utöver behandlingen är skola, fritidsaktiviteter och kamratrelationer viktiga inslag i den unges liv. Dessa tre domäner uppfattas mer som separata delar än en integrerad del av institutionsbehandlingen, trots att dessa moment innehåller verkningsfulla komponenter för ungdomars psykosociala utveckling. Vidare diskuteras studiens resultat samt hur en integrativ syn på behandling kan se ut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)