Föräldramötets vara eller icke vara – En kvantitativ studie av verksamma pedagogers uppfattningar kring föräldramötet
Sammanfattning: SyfteSom lärare är det viktigt att ställa sig den didaktiska frågan varför. På grund av indikationer attföräldramötet är en samverkansform som eventuellt endast existerar på grund av sin långa och starkatradition så vill vi med vår studie belysa pedagogers syn på föräldramötet. Vårt syfte är att undersöka hurverksamma pedagoger ser på föräldramötet. Vi har valt att fokusera på pedagoger som är klassansvarigainom förskoleklassen till och med årskurs 6.Huvudfrågor Hur går verksamma pedagoger tillväga vid föräldramötet? Anser verksamma pedagoger att företeelsen föräldramöte fyller en funktion? Vilka ramar anser verksamma pedagoger att det finns kring föräldramötet? Vilka direktiv anser verksamma pedagoger att de får kring föräldramötet? Vilken utbildning anser verksamma pedagoger att de får/fått kring föräldramötets syfte och roll?MetodVi har använt oss av en kvantitativ frågeundersökningsmetod i form av enkäter. Till vår hjälp har vi ävenanvänt den litteratur som legat till grund för vår studie. Bearbetning och analys av resultatet har skettutifrån en ansats att förklara hur pedagogerna uppfattar föräldramötet.Studiens resultat och betydelse för läraryrketAv vårt resultat med tillhörande analyser har vi gjort följande slutsatser: Vanligtvis har pedagogernaföräldramöte en gång per termin och de upplever sina möten välbesökta av föräldrar. Pedagogerna anser attde i hög grad beaktar föräldrars synpunkter under föräldramötet. På grund av miljön och de olikapositionerna deltagarna har kan det vara så att föräldrar och pedagoger dock inte har samma bild avföräldramötet. Pedagogerna anser att föräldramötet fyller en funktion, men vår analys pekar på attpedagogerna är splittrade över vilken funktion och på vilket sätt föräldramötet bör ske. I vårt analyserandeoch betraktande utifrån, med hjälp av litteraturen, bör rektor ta ett större ansvar över denna företeelse.Enligt vår undersökning får inte pedagogerna tillräckligt med utbildning inom samverkansformenföräldramöte. Det har även visat sig att det förekommer hotfulla situationer under dessa möten och attpedagogerna inte har de verktyg de behöver för att genomföra föräldramöte med hög kvalitet. Att detskapas goda förutsättningar för föräldramöten som samverkansform är skolledningens ansvar. En viktigdidaktisk konsekvens av yttersta vikt är att ställa sig frågan varför och att uppdatera sig så att svaren ärrelevanta för dagens skola och samhälle.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)