Tidtabellsläggning för extrainsatta godståg : En approximationsalgoritm på räls

Detta är en Master-uppsats från KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Författare: Karl Johan Westrin; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I detta arbete prövas olika metoder för tidtabellsläggning av extratåg längs redan trafikerat enkel- eller dubbelspår. Förutsättningarna är att befintlig tidtabell inte skall behöva läggas om och att extratåget (om möjligt) inte skall behöva stanna längs vägen för bästa möjliga energi effektivitet. Först tas en exakt algoritm fram, för ett extra tåg. Denbaseras på att mellanrummet mellan ett par befintliga tåg kan betraktas som en “korridor”, i vilket ett extra tåg kanläggas. Undersökningar görs också under vilka premisser denna metod kan användas för flera extra tåg. Därefter beskrivs två inom tågtrafiken redan använda heuristiker med heltalsprogrammering som lagrangerelaxeras, vilka utvecklas till en heuristik för flera energioptimala extratåg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)