Ämnesplaner i matematik - En jämförande innehållsanalys för Sverige, Finland och Singapore
Sammanfattning: Detta arbete syftar till att studera progressionen inom matematikämnet i Sverige och hur den förhåller sig i ett internationellt perspektiv. Progressionen undersöks genom en analys av valda delar av ämnesplanerna i matematik. Närmare bestämt studeras när ett urval av innehållsrelaterade komponenter introduceras enligt ämnesplanerna. En jämförelse görs mellan ämnesplanerna i Sverige och dem i Finland och Singapore. Vidare korreleras resultaten av jämförelsen med respektive länders resultat i några utvalda PISA- och TIMSS-undersökningar.För en majoritet av det studerade innehållet i ämnesplanerna kan konstateras att introduktion av innehållsrelaterade komponenter sker senare i Sverige än i Finland och Singapore. Särskilt framträdande är detta resultat för de innehållsrelaterade komponenter som kan betraktas som avancerade. I de valda internationella undersökningarna har Singapore och Finland ett medelresultat som är högre än Sveriges, vilket var en parameter i urvalet av länder. Det tycks alltså finnas stöd för en teori om korrelation mellan tidig introduktion av innehåll enligt ämnesplan och högt medelresultat i internationella undersökningar.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)