Lindhagaskolans psykosociala arbetsmiljö -en kvalitativ studie om lärares ohälsa

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning:Syfte och huvudfråga: Arbetets syfte är att se på orsakerna till lärarnas ohälsa påLindhagaskolan, en 6-9 skola i Mölndal, ur ett psykosocialt perspektiv, samt att belysa olikaorganisatoriska åtgärder som kan förbättra situationen för lärarna och därmed skapa enfriskare arbetsplats.Metod och material: Metoden vi har använt oss av i undersökningen ärfokusgruppintervjuer, vilket är en form av kvalitativa gruppintervjuer. Vi intervjuadesammanlagt 13 lärare på Lindhagaskolan och urvalet bestämdes efter de strukturellamöjligheter lärarna hade att deltaga. Dessa intervjuer spelades in på band. I intervjuernaanvände vi oss av en intervjuguide där vi satt upp ett antal teman och under varje tema följdesedan en rad frågor som vi i stort höll oss till. Dessa teman var arbetsmiljö, stress,makt/medbestämmande, eleverna, sjukskrivningar och förbättringar.De viktigaste resultaten och deras didaktiska konsekvenser: Stora delar av personalenuppvisade både fysiska och psykiska symptom såsom sömnlöshet, spänningsvärk ochhuvudvärk.Fortsätter arbetet utan några åtgärder riskeras personalens hälsa och långtidssjukskrivningarnakan då komma att öka i framtiden. Det är viktigt att påpeka det faktum att även elevernasinlärning och måluppfyllelser riskerar att försämras då de undervisas av lärare som inte mårbra. Orsakerna till ohälsan på Lindhagaskolan är en blandning av allt för stor arbetsmängd,maktlöshet, otillräcklig belöning, brist på gemenskap, brist på rättvisa och respekt ochvärderingskonflikter.Hälsofrämjande åtgärder och strategier som borde göras på Lindhagaskolan är bl.a.: aktivt ochsystematiskt arbetsmiljöarbete, lagom arbetsbelastning, ökad delaktighet och inflytande, ettkonstruktivt ledarskap m.m.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)