Från en ansvarsfull idé till en ansvarsfull verklighet : - En studie om hur företag inom detaljhandeln integrerar hållbarhetsaspekter i sin verksamhet

Detta är en Magister-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för vilka övergripande metoder företag använder för att komma fram till en hållbarhetsstrategi samt hur företag styr sina leverantörer för att integrera hållbarhetsaspekter i verksamheten. Vidare syftar studien till att undersöka hur påverkansfaktorerna kommunikation, organisationsstruktur och organisationskultur påverkar ett företags hållbarhetsstrategi. Studien är baserad på tidigare studier och teorier. Författaren har utifrån ett urval på över 60 000 företag valt ut fyra stycken företag inom detaljhandeln. Författaren samlade in data genom semi-strukturerade intervjuer och data från företagens års- och hållbarhetsredovisningar. Författaren analyserade genom att använda den teoretiska referensramen och följde samma struktur som den teoretiska referensramen. Studiens empiriska data visar att företag använder sig av en väsentlighetsanalys för att skapa underlag för en hållbarhetsstrategi. Genom dialoger med företagets kunder, medarbetare och leverantörerna skapar företag förståelse för vilken social och miljömässig påverkan de har, samt vilka hållbarhetsfrågor de bör prioritera framöver. En hållbarhetsstrategi skapas på ledningsnivå utifrån väsentlighetsanalysen som underlag och genom interaktioner mellan ledningsgruppen och hållbarhetsansvariga. Av studiens empiri framgår det att företag styr sina leverantörer främst genom en uppförandekod. Uppförandekoden ställer utöver sina kvalitetskrav även miljömässiga och sociala krav på leverantörerna. Företagen genomför regelbundna inspektioner för att undvika avvikelser av uppförandekoden. Vidare visar studiens empiriska data att företag försöker effektivt kommunicera ut hållbarhetsstrategin till sina anställda. Med en decentraliserad struktur på hållbarhetsarbetet fördelas ansvaret av hållbarhetsstrategin till avdelningschefer. Ett företag med en hållbarhetscentrerad organisationskultur integrerar ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet i sin huvudsakliga vision och strategi och arbetar med hållbarheten redan från start.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)