Spänningsreglering och mental träning i gymnasieskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Utifrån det centrala innehållet i den nu rådande kursplanen (GY11) samt forskningsläget kringstress och ohälsa bland barn och ungdomar har författarna till den här uppsatsen valt att ta redapå hur lärare i idrott och hälsa inom gymnasieskolan behandlar detta problem. Uppsatsens syfteär att undersöka hur lärare i idrott och hälsa, i en utvald stadsdel tolkar och undervisar ibegreppen spänningsreglering och mental träning. Utifrån syftet formulerades trefrågeställningar. Författarna valde som metod att formulera ett frågeformulär samt enintervjuguide som gav författarna svar på ovan nämnda syfte. Utifrån resultatet avfrågeformuläret valdes fyra respondenter ut för semistrukturerade intervjuer.Resultatet pekar på relativt stor okunskap vad gäller tillämpning av begreppenspänningsreglering och mental träning på lektionsnivå även om de flesta lärare påstår sig kunnadefiniera begreppen väl. Resultaten visar också att begreppen bortprioriteras i undervisningensamt att eleverna inte blir bedömda i begreppen, då det saknas tydliga riktlinjer samtbetygskriterier från Skolverket. Vidare pekar resultaten på lärarnas didaktiska svårigheter vadgäller tillämpning samt undervisning av begreppen. Studien visar att behovet av tydligarebegreppsförklaringar, betygskriterier samt metoder för tillämpning av spänningsreglering ochmental träning i gymnasieskolan är stort. Då den här uppsatsen är kumulativ vore det intressantom fler studier gjordes inom exempelvis samma läroämne, i mindre orter, på fler skolor eller urett elevperspektiv. Det vore även nyttigt för forskningsläget om en observationsstudie utfördespå lärare i idrott och hälsa där det framgår om och hur tillämpningen av begreppenspänningsreglering och mental träning sker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)