Den lojala crowdfunding-finansiären - en kvantitativ studie om crowdfunding och dess marknadsföringseffekter

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsen "Den lojala crowdfunding-finansiären – en kvantitativ studie om crowdfunding och dess marknadsföringseffekter" är av teoritillämpande karaktär och syftet är att undersöka huruvida teorier om kundlojalitet och word of mouth kan tillämpas i ett crowdfunding-sammanhang, mer specifikt på crowdfunding-finansiärer. De teorier som främst ska undersökas är Villanuevas et al. tes om word of mouth-genererade kunder samt Narayandas BCR-studie. Utgångspunkten för uppsatsen har varit i kvantitativ forskningsstrategi. Uppsatsen utgår från teorier om lojalitet och word of mouth. Central i uppsatsen är Villanuevas et al. teori om huruvida den initiala kontakten med en organisation påverkar kundens spridning av word of mouth. Vidare går teoriavsnittet igenom grundläggande teori om word of mouth och lojalitet samt Narayandas Benefits of Costumer Retention-stege (BCR-stege) som klassificerar kunder i olika nivåer av lojalitet. Vi fann att teorierna i sin helhet inte kunde appliceras i det komplicerade crowdfunding-sammanhanget. Vidare identifierade vi ett antal crowdfunding-exklusiva kanaler där den uppmätt höga vidarerekommendationer spreds.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)