Utomhuspedagogiskt arbete inom förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med den här uppsatsen är att undersöka förskollärarnas pedagogiska arbete i relation till utomhusmiljön idagens förskola. Den första frågeställningen som vi har utgått ifrån är hur förskollärare ser på utomhusmiljönspedagogiska betydelse samt dess möjligheter och hinder. Den andra frågeställningen är hur förskollärareförhåller sig till utomhuspedagogiskt arbete. Den tredje frågeställningen handlar om hur förskollärare ser påbarns lek, lärande och utveckling i utomhusmiljön. Vi har genomfört samtalsintervjuer med fem förskollärare.Metoden som vi har använt är en kvalitativ intervjustudie. Resultatet visar på att utomhusvistelsen bör ha ettgenomtänkt pedagogiskt syfte. Förskollärarnas inställning till utomhuspedagogik påverkar hur de säger sigarbeta på förskolorna. Studien visar på att utomhuspedagogiskt arbete i förskolan främjar barns lek, lärande ochutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)