Psykisk ohälsa, ADHD och begåvning hos barn och ungdomar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka tidigare beskrivna skillnader i psykisk ohälsa mellan barn med ADHD och kontroller samt hur denna ohälsa samvarierar med begåvning och kärnsymtom på ADHD. Relevant litteratur presenteras ur både ett internationellt och ett nationellt perspektiv. I studien ingår barn som utretts för ADHD inom barn och ungdomspsykiatrin (n=64) och barn från tre skånska skolklasser (n=59). Barnen i skolklasserna (8-14 år) har testats med begåvnings- och uppmärksamhetstest, genomfört självskattningar av psykisk ohälsa samt skattats på ADHD-symtom av föräldrar och lärare. Resultatet har jämförts med tidigare insamlad data från barn och ungdomspsykiatrin i Region Skåne. Resultatet visar att barnen med ADHD har en statistiskt signifikant högre nivå av psykisk ohälsa jämfört med kontroller samt att samband finns mellan föräldra- och lärarskattning av kärnsymtom och självskattning på Beck Ungdomsskalor. Barn med ADHD uppvisar även en statistiskt signifikant lägre begåvningsnivå än kontroller. Nivån av psykisk ohälsa är lägre än vad som kunde förväntas utifrån litteraturen medan samvariationen mellan kärnsymtom och psykisk ohälsa följer tidigare beskrivna mönster. Inget signifikant samband gick att finna mellan begåvningsnivå och psykisk ohälsa, vilket går emot tidigare forskning. Tänkbara orsaker till resultaten diskuteras, liksom klinisk relevans och framtida forskningsmöjligheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)