”Det är en enormt stor fråga” : En kvalitativ intervjustudie kring skolsköterskors uppfattningar om behovet av fysioterapeuter inom elevhälsan, samt vad de anser ha betydelse för att främja fysisk aktivitet i skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Åsenlöf: Fysioterapi

Sammanfattning: Bakgrund  Fysisk aktivitet under skoltid är av stor vikt då barn och ungdomar rör sig allt mindre. Skolans elevhälsa, däribland skolsköterskor, arbetar med främjandet av fysisk aktivitet i skolan. Studier kring hur en fysioterapeut kan verka inom elevhälsan är idag begränsade. Hur skolsköterskor uppfattar att en fysioterapeut kan bidra i skolhälsoarbetet var därför av intresse att undersöka. Syfte  Att undersöka skolsköterskors uppfattning om behovet av en fysioterapeut inom skolverksamheten, samt undersöka vad de anser har betydelse för att främja fysisk aktivitet i skolan.  Metod Studien var av kvalitativ design. Fem skolsköterskor intervjuades genom enskilda semistrukturerade intervjuer. Kvalitativ innehållsanalys användes för bearbetning av data.   Resultat  Utifrån insamlade data identifierades nio kategorier med sammanlagt trettiotvå underkategorier. Kategorier om behovet av en fysioterapeut inom skolverksamheten var ”Efterfrågad kompetens”, ”Hänvisar till extern kompetens” och ”Osäkerhet kring fysioterapeutens roll”. Kategorier om främjandet av fysisk aktivitet var ”Individanpassat”, ”Hemsituationen påverkar”, ”Gemensamma organiserade aktiviteter”, ”Aktivitetsfrämjande miljöer”, ”Gemensamt förhållningssätt” och ”Utmaningar att förhålla sig till”.  Konklusion  Samtliga skolsköterskor ger uttryck för att det finns ett behov av en fysioterapeut, samtidigt framkommer det att de är osäkra kring hur rollen skulle se ut inom skolverksamheten. Främjandet av fysisk aktivitet i skolan ansågs påverkas av skolans organisation, personal, föräldrar och elever. Utmaningar i arbetet med fysisk aktivitet beskrivs bero på tidsbrist och bristande kunskaper inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)