Olika perspektiv på hemlösa och hemlöshet - massmedias och de ideella aktörernas

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Medias framställningar om hemlösa och hemlöshet påverkar övriga samhällsmedborgares föreställningar om hemlösa och hemlöshet och i sin tur hur hemlösa bemöts och behandlas. Normerade samhällsgrupper dikterar genom media hemlösas livsvillkor och sociala roller. En konsekvens av detta är att hemlösa stigmatiseras. Denna uppsats utforskar genom kvalitativa metoder medias framställningar av hemlösa och hemlöshet och hur dess bidrar respektive motverkar stigmatisering av hemlösa. Som jämförelse utforskas ideella krafters framställningar och deras roll i sammanhanget. Ett urval av medietext har analyserats och ett urval av personer som arbetar i en ideell organisation har intervjuats. Empirin har analyserats med utgångspunkt i ett socialkonstruktivistiskt perspektiv i form av Goffmans stigmabegrepp och Scheffs begrepp kring skam. Det framkommer att media tenderar att påverka synen på hemlösa genom stereotypa framställningar som medverkar till stigmatisering. De ideella krafternas framställningar är en viktig motpol till medias framställningar där en djupare bild av hemlöshetsfenomenet framkommer. Vidare kan konstateras att de ideella krafterna beskriver hemlösa som handlande subjekt och att bilden som framställs genom media behöver kontrasteras för att förstå hur stigma uppstår och påverkar sociala relationer och möten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)