Vad är en god läskultur? ­ En enkätundersökning bland F-6 lärare.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SyfteSyftet med detta examensarbete är att undersöka vad främst litteraturen, men även lärarna, anser vara en godläskultur och hur detta påverkas av regeringens förslag om framtida eventuella förändringar för svensk skola.HuvudfrågaVad kan en god läskultur innehålla? Varför är det viktigt att läsa? Kan en litteraturkanon stimulera till en godläskultur? Kan åtgärderna i rapporten "Leve pluggskolan" bidra till att lärarna ges bättre förutsättningar ochmöjligheter att främja en god läskultur?Metod och materialVår metod består i en kvantitativ enkätundersökning som komplement till ett material bestående av litteratur ochforskningsrapporter. I enkätundersökningen tillfrågades 4 lärare vid två olika F-6 skolor i en skärgårdskommunutanför Göteborg.ResultatResultatet av enkätundersökningen består av för få svar för att kunna generaliseras och används som ettkomplement. När det gäller resultatet av litteratur och rapportgenomgången finner vi att förutsättningarna för engod läskultur innehåller flera viktiga komponenter och är mycket viktigt för elevernas utveckling till individeroch samhällsmedborgare.Betydelse för läraryrketAlla kontroverser och debatter som rör skolan och alla dess komponenter påverkar oss alla. Därför tycker vi ossha sett att kopplingen mellan verksam personal inom skolan och de inom vetenskap och politik är av ytterst storbetydelse. Förändringar av den svenska skolan har därför en stor betydelse för alla inblandade och bör betraktaspå djupet och inte bara genom den offentliga debatten. Kopplingen till den pedagogiska forskningen ochsamhällsdebatten anser vi spelar stor roll för skolan. Det krävs aktuella kunskaper och insikter om eventuellaförändringar och för att kunna hantera det vi möter och förväntas hantera i skolans värld.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)