Ekologisk konsumtion : Vanas och kunskapens makt

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för kultur och kommunikation

Sammanfattning: Miljöproblemen blir allt mer aktuella, människor blir mer upplysta och utbudet av de ekologiska livsmedlen ökar i butikerna. Allt fler börjar handla ekologiskt, men fortfarande är det merparten som väljer att inte handla ekologiskt trots att de har en positiv inställning till ekologisk konsumtion. För att klargöra vad som ligger bakom konsumentens val av varor intervjuades fyra informanter, två som till vardags handlar ekologiskt och två som handlar konventionellt.  Det finns många anledningar till varför inte konsumenter väljer att handla ekologiskt. När konsumenten står för ett val av vara så är det flera kriterier som spelar in så som kvalitet, hälsa, pris och etiska aspekter. Förutom dessa kriterier så handlar konsumenten utefter vana, kunskap och grupptillhörighet. Det visade sig att de båda ekologiska informanterna hade stor kunskap och engagemang i att handla ekologiskt, och såg det mervärde som ekologiska produkter har, och struntar därför i prisskillnaderna. Informanterna som handlade konventionellt hade inte kunskap om ekologiska varor och såg därmed inte mervärdet i de ekologiska varorna, utan handlade istället utefter vana och kvalitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)