Bakomliggande avvägningar i hållbarhetsredovisningens nyckeltal – En studie kring faktorer som påverkar urval av nyckeltal och hur avvägningar speglas i VD-brev

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Tidigare forskning visar att de nyckeltal som företag presenterar i sina hållbarhetsredovisningar är svåra att jämföra, dessutom uttrycker näringslivet en svårighet vid val av nyckeltal då flertalet motstridiga intressen beaktas. På basis av problemet med jämförbarhet samt den svårighet som näringslivet uttryckt vid val av nyckeltal syftar denna studie till att klargöra vilka typer av avvägningar som görs vid val av nyckeltal. Ändrade lagkrav kommer leda till att 2 000 svenska företag blir tvungna att hållbarhetsredovisa, vilket stärker relevansen för studien. Det primära syftet med studien är att undersöka vilka subjektiva avvägningar som görs vid framtagande av nyckeltal. Studiens delsyfte är att klargöra om redovisningens VD-brev återspeglar de avvägningar som görs vid framtagandet av nyckeltal. Metod: Studien har genomförts genom en induktiv ansats, forskningsansatsen är hermeneutik och socialkonstruktionism. Studien har en kvalitativ forskningsstrategi. Semistrukturerade intervjuer har använts för insamling av empiri. Den teoretiska referensramen utgör grunden för den analysmodell som används i studien. Resultat och slutsatser: Studien visar att de avvägningar som görs vid val av nyckeltal styrs av subjektiva antaganden, företagets värdegrund och intressenters åsikter. Förslag till fortsatt forskning: Studien bidrar med ökad förståelse kring de avvägningar som görs vid val av nyckeltal på fyra svenska livsmedelsföretag. Framtida forskning som berör huruvida subjektiva antaganden kring ägarformen påverkar hållbarhetsarbete är ett intressant fenomen att belysa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)