Köper vi livsmedel med våra sinnen? : En kvalitativ studie om stimulering av konsumentens sinnen och dess påverkan på köpbeslutsprocessen i den fysiska livsmedelsbutiken och online

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Hanne Bassoe Rehnström; Linn Tysk; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Människan befinner sig i ett årtionde där samhället genomgår en strukturförändring till följd av digitaliseringen, något som påverkar större men ocksåmindre aspekter i samhället. En förändring den enskildeindividen men också företagen måste anpassa sigefter för att överleva. En tydlig effekt av digitala revolutionen är den ökade handeln online, vilken medfört förändringar i konsumentens likväl som företagens förutsättningar. En förändring som kommer med fördelar och nackdelar, vilka bör tas i beaktning.Livsmedelsbranschen är en bransch som under senare år påverkats av digitaliseringen, där handeln online förväntas accelerera inom den närmsta framtiden. Därför efterfrågas nu ytterligare samt ny förståelse för hur konsumentens upplevelseskiljer sig mellan den fysiska butiken och online. För företagen blir denna förståelse centralför att veta hur dem skall arbeta för att kommunicera samt påverka den digitala enskilde konsumenten. Ett marknadsföringsverktyg som livsmedelsföretaganvänder sig avför att påverka konsumentenär sinnesmarknadsföring, där individensfem sinnen stimuleras med syftet att förstärka samt personifiera upplevelsen, vilketocksåkan påverka köpet.Forskarna av denna studiefann ett forskningsgap vid hur företag använder sinnesmarknadsföring online, samt om denna användning skiljer sig i den fysiska butiken och online. Därför har forskarna valt att utforma en studie med syftet att skapa en ökad förståelse för skillnaderna i hur konsumentens fem sinnen stimuleras i den fysiska livsmedelsbutiken samt online. Forskarna vill sedan analysera dessa skillnader för att skapa en djupare förståelse för sinnenas påverkan i konsumentens köpbeslutsprocess i de olika kontexterna. Vidare vill forskarna av denna studie generera insikt i eventuella skillnader mellan generation X och Y.Detta är en kvalitativ studie där semistrukturerade intervjuer används för att samla in empiriskt material från noggrant utvalda respondenter. Resultatet av studien visar på att stimuleringen av sinnena i den fysiska butiken och online skiljer sig åt. Studien visade på att samtliga sinnen används och stimuleras i den fysiska butiken men att luktsinnet och smaksinnet faller bort online. Studiens resultat genererade också skillnader i vilken utsträckning sinnesstimuli påverkar konsumentens köpbeslutsprocess i den fysiska butiken och online. Där synsinnet spelaren central roll i båda kontexterna under samtliga steg av köpbeslutsprocessen. Dock uppstod problematik på grund av avsaknaden av känselsinnet online. Generation X och Y uppvisade lika men också olika svar gällande påverkan av sinnesstimulering under köpet. Påtaglig skillnadforskarna fann var vid stimulering av hörselsinnet, där generation Xpåverkades positivt och generation Y negativt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)