Faktorer för ökad kvalitet i byggbranschen

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för byggteknik (BY)

Sammanfattning: Byggindustrin förknippas ibland med bristande kvalitet. Genom att använda kvalitetsstyrningsverktyg i produktionen ska rätt kvalitet på slutprodukten ges. I rapporten studeras kvalitetsarbetet på ett entreprenadföretag för att undersöka om något kan göras annorlunda för att höja kvaliteten på slutprodukten. Genom att genomföra en kvalitativ intervjustudie med nio produktionschefer på ett och samma företag analyseras vad i arbetssättet som fungerar bra och vad som kan förbättras. Resultatet visar att mycket i det nuvarande kvalitetsarbetet fungerar bra, men att det är flera faktorer som spelar en väsentlig roll för hur kvaliteten på slutprodukten blir. Att använda besiktningsmän i ett tidigt skede underlättar arbetet med att verifiera kravställningen och nå en slutprodukt med hög kvalitet. Det framkommer att kontrollerna av det utförda arbetet kan utförs av yrkesarbetarna, vilket kan höja motivationen till att utföra ett arbete med hög kvalitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)