Att vara tjej på rätt sätt: En kvalitativ studie om fem gymnasietjejers relation till femininitet och identitetsskapande.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Denna studie handlar om identitetsskapandet hos unga kvinnor utifrån fem gymnasietjejers deltagande i en fokusgrupp samt flera teoretiska begrepp vilka sedan utgjort denna uppsats teoretiska ramverk. Centrala begrepp som återkommer i uppsatsen är till exempel normativ femininitet, klass, och symboliskt kapital. Syftet med uppsatsen är försöka få ökad förståelse för kvinnors tidiga identitetsskapande i relation till görandet av femininitet. De deltagande unga kvinnorna i fokusgruppen utgår ifrån en medelklassdiskurs vilken format och reproducerat en normativ femininitet som de återkommande speglar emot avvikande femniniteter. De resonerar kring avvikare som något främmande och visar på svårigheter att identifiera sig med dem genom att fördöma vissa sorters beteende, utseende och livsval.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)