Framtida CFP:s påverkan på nuvarande CSR-investeringar : En kvantitativ studie på 890 europeiska bolag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Sambandet mellan CSR och CFP har undersökts otaliga gånger utan att forskarna kommer överens om huruvida det finns ett samband eller inte. Därmed finns också olika åsikter om vilket motiv som driver företag att investera i CSR. Tidigare forskning har fokuserat på två huvudmotiv: vinstmaximerings- samt filantropiska motiv. Vi har kunnat utröna ett möjligt tredje motiv till CSR-investeringar, nämligen att företagets information om framtida CFP motiverar investeringar i CSR. Syftet med vår studie är därmed att undersöka om framtida förväntad CFP förklarar nuvarande CSR-investeringar i företag.   Metod: Vår studie utgår från en positivistisk forskningsfilosofi med hypotetisk-deduktiv ansats. Forskningsstrategin är kvantitativ med en longitudinell forskningsdesign. Data från 890 europeiska bolag har insamlats från Thomson Reuters Datastream för åren 2008-2016. Vidare har dessa data analyserats i statistikprogrammet SPSS.   Resultat & slutsats: Resultatet visar att framtida förväntad CFP förklarar företagets nuvarande CSR-investeringar. Detta genom att den information företaget innehar om sin framtida CFP påverkar dess engagemang i CSR-aktiviteter, vilket därmed utgör det huvudsakliga motivet till företagets CSR-investeringsbeslut. Resultatet visar också att företag inte investerar i CSR av filantropiska skäl, medan en undergrupp av företag väljer att investera i CSR med vinstmaximering som motiv.   Examensarbetets bidrag: Studien bidrar till motivforskningen om CSR-investeringsbeslut genom att bevis erhållits för att ett tredje motiv finns, som hittills är outforskat. Olika intressenter har nytta av kunskapen om detta motiv eftersom studien visar att CSR-investeringar leder till att information om företagets framtida information avslöjas.   Förslag till fortsatt forskning: Fortsatta studier inom ämnet skulle förslagsvis kunna rikta in sig på mindre företag eller enskilda länder, då denna studie fokuserat på stora europeiska bolag. För att få en mer detaljerad inblick i hur ett företag tänker kring CSR-investeringar föreslår vi en fallstudie inom ämnet, med kvalitativ inriktning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)