Vilka faktorer lockar publiken till de allsvenska arenorna? : En kvalitativ studie om fotbollssupportrars motiv till att gå på svensk fotboll
Sammanfattning: Trots att intresset för herrallsvenskan i fotboll är på historiskt höga nivåer, står många stolar tomma. Tidigare forskning på vad som motiverar idrottssupportrar att köpa biljetter till matcher tyder på att vissa faktorer är av större vikt än andra för supportrar, men det saknas studier på en svensk kontext. Studien syftar till att bidra med ökad kunskap inom sportmarknadsföring, specifikt supportrars motivationsfaktorer. Uppsatsen avgränsar sig till supportrar i 20-årsåldern till Stockholmsklubbarna AIK, Djurgården och Hammarby i fotboll. I studien har nio personer deltagit genom semistrukturerade intervjuer, där informationen från intervjuerna utgjort underlag för analysen. Uppsatsen har försökt besvara frågeställningen: ”Vilka faktorer lockar supportrar i 20-årsåldern till de tre Stockholmsklubbarna AIK, Djurgården och Hammarby att köpa biljetter till matcher i herrallsvenskan i fotboll?” Resultatet från studien tyder på att motivationsaspekterna euforisk stress, social gemenskap, identifikation och den svenska läktarkulturen verkar vara allra viktigast.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)