Motivation i praktiken

Detta är en C-uppsats från

Författare: Pontus Eriksson; [2010]

Nyckelord: motivationsteori; matematik; praktisk tillämpning; ;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med denna uppsats är att undersöka vad skolor och lärare kan göra för att höja sina eleversmotivation, samt att ge uppslag till mer forskning i ämnet.I uppsatsen drar jag slutsatser om några motivationsteoriers praktiska tillämpning, samt intervjuar fyragymnasielärare i matematik angående möjligheter och problem med dessa tillämpningar.Resultatet är att en mängd uppfattningar om de praktiska tillämpningarna kommer fram. Jag pekar pånågra möjliga slutsatser: att elevernas motivation skulle öka av: att jobba i mindre elevgrupper, att ha tillpersonliga datorer, att arbeta med flera olika läromedel, samt att läraren samlar in elevernas arbete för attkontinuerligt utvärdera dem. De uppslag till framtida forskning som jag arbetar fram är att undersöka påvilka sätt man kan visa matematikens funktion i verkligheten, på vilka sätt man kan visa nyttan den kanha för eleverna, hur man kan använda fantasi i matematikundervisningen, hur stora förtjänsterna med attsamla in elevernas arbete för att utvärdera och ge feedback är, samt hur man kan komma runt detmotstånd som eventuellt finns hos eleverna att frångå det standardläromedel de ofta jobbar med.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)