Grön visuell kommunikation : Hur visuell kommunikation i hållbarhetsrapporter påverkar konsumenters köpintentioner

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Titel: Grön visuell kommunikation - En kvalitativ studie om hur visuell kommunikation i hållbarhetsrapporter påverkar konsumenters köpintentioner Nivå: Examensarbete för kandidatexamen i företagsekonomi Författare: Sofie Wassö och Melike TekbasHandledare: Jonas Molin och Lars-Johan Åge Datum: 2021 – Juni Syfte: Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hur visuell kommunikation i hållbarhetsrapporter påverkar konsumenters köpintentioner. Metod: En kvalitativ forskningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer har genomförts för att kunna besvara studiens syfte. Under arbetets gång har vi utgått ifrån ett deduktivt synsätt som är baserat på teoretiska grunder. Den empiriska datainsamlingen har utförts med fem deltagande respondenter. Resultat och slutsats: Studiens resultat visar att den visuella kommunikationen i hållbarhetsrapporter starkt påverkar konsumenters attityd gentemot varumärket vilket i sin tur påverkar deras köpintentioner. Detta då visuella element, som bland annat inkluderar färger och bilder, framkallar specifika känslor hos mottagaren, fångar deras intresse samt förstärker textens budskap. Bidrag: Studien tillför ett teoretiskt bidrag till det befintliga forskningsområdet som innebär att företag med hjälp av visuella element i sina hållbarhetsrapporter kan påverka konsumenters attityd, vilket i sin tur påverkar deras köpintentioner. Detta genom att bland annat använda färger i bilder som en sorts koder för att väcka specifika känslor. Studien tillför även ett praktiskt bidrag riktad till företag som arbetar med CSR och kommunikation av hållbarhetsengagemang. Vi uppmuntrar företag att kommunicera sitt CSR-arbete med hjälp av bilder som inkluderar alla hållbarhetsaspekterna; miljö, ekonomi och samhälle i syfte att kunna förmedla en helhetsbild av sitt CSR arbete. Förslag till fortsatt forskning: Vi ser det intressant att vidare undersöka köpintentionerna på en annan åldersgrupp eller enbart ett kön. Framtida forskning kan även utgå från ett företagsperspektiv som studerar hur företag arbetar visuellt med rapporterna. Slutligen hade det varit intressant att applicera studien på en annan bransch eller annat geografiskt område i syfte att kunna se om resultaten förändras av dessa faktorer. Nyckelord: Corporate Social Responsibility (CSR), CSR kommunikation, hållbarhetsrapporter, visuell kommunikation, köpintentioner, attityd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)