Planering av byggd miljö för att främja fysisk aktivitet : En fallstudie av Rosendal och dess möjligheter till aktiv transport

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Sammanfattning: Graden av fysisk inaktivitet har ökat under det senaste århundradet, och är idag den fjärde vanligaste dödsorsaken i världen. Med detta kommer fysisk- och psykisk ohälsa vilket kostar länder miljardbelopp varje år. Forskning visar att fysisk aktivitet kan integreras i människors vardag genom aktiv transport såsom gång och cykling, och därför finns intresse av att utforma den byggda miljön på ett sätt som stödjer aktiva resor. Genom en fallstudie av området Rosendal i Uppsala används kvalitativa metoder för att undersöka hur rörelsefrämjande planering implementeras i utformningen av en ny stadsdel. Resultatet beskriver att den byggda miljön kan utformas för att underlätta, försvåra eller på andra sätt styra individers val av färdmedel. Strategierna för Rosendal sammanfaller i hög grad med resultat från tidigare forskning sett till utformning av tät- och hög bebyggelse enligt rutnätsprincipen, samt planering av cykel-, gång och kollektivtrafikstödjande egenskaper i stadsdelen. I Rosendal används dessutom lokaliseringen av parkeringshus och tvång på friköp av parkeringsplatser som ett viktigt styrmedel, där placeringen i utkanten av stadsdelen tvingar boende att gå för att nå sin parkerade bil. Området kritiseras bland annat för att dess planläggning exkluderar vissa samhällsgrupper. Studien antyder även att andra miljöer än den byggda har stor inverkan på graden av fysisk aktivitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)