Eftermarknaden för byggprojekt inom kommersiella fastigheter : ett organisations- och relationsperspektiv

Detta är en Master-uppsats från KTH/Fastigheter och byggande

Sammanfattning: Inom de flesta industrier är konkurrensen hård, byggindustrin är inget undantag. Ett sätt att stå sig stark på marknaden är att finna andra konkurrensmedel än de traditionella: pris och kvalitet. Detta examensarbete syftar att undersöka eftermarknadens betydelse för entreprenadbolag och fastighetsägare. Examensarbetet är skrivet tillsammans med byggentreprenören Zengun vars avsikt är att förbättra sin hantering av eftermarknaden. Med hjälp av Zenguns beställare har studien genomförts explorativt med fokus på relationen mellan entreprenören och fastighetsägaren under tiden efter ett byggprojekts färdigställande. Intervjuer har genomförts med representanter från Stockholms fyra större fastighetsägare och representanter från två byggentreprenörer. Studien tar avstamp i teorier om servicemarknadsföring, kund-leverantörsrelationer och organisationsteori för att på ett akademiskt sätt analyseras och diskuteras genom empiriska data.  Studien visar att eftermarknaden inom byggbranschen inte fungerar på ett tillfredställande och effektivt sätt. Det synsättet delas av representanter från både fastighetsägare och entreprenadbolag. Byggentreprenörer lägger ned lite tid och energi på eftermarknaden trots att det är eftermarknaden som utgör majoriteten av en byggnads livslängd. En anledning till det är svårigheterna för entreprenörer att se lönsamhet i investeringar på eftermarknaden. Eftermarknadsrelaterade arbeten uppfattas ske på bekostnad av produktionen av nya projekt, där produktionens framdrift prioriteras. För att lyckas på eftermarknaden är det viktigt att förstå vilka långsiktiga fördelar den kan ge. Med en separat organisation för eftermarknaden tar entreprenören bort intressekonflikten mellan produktion i projekt och eftermarknadsrelaterade arbeten. Den separata eftermarknadsorganisationen skapar förutsättningar för andra enheter hos entreprenadbolag att bli mer lönsamma. Dessutom uppstår en möjlighet att stärka relationen till fastighetsägaren och dess förvaltning vilket kan generera nya uppdrag. För att eftermarknadsorganisationen ska fungera krävs det att vissa faktorer, förutsättningar och risker tas i beaktande. Om hänsyn tas till detta och företag kan ändra sitt synsätt och organisation kring eftermarknaden kan den göras mer effektiv och värdeskapande för både byggentreprenadbolag och fastighetsägare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)