Drivanordning för bandtransportör : En förstudie till en modulbaserad drivsektion

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Sammanfattning: Kellve tillverkar transportörer för bulk- och materialhantering och företaget erbjuder specifika lösningar utefter kundens egna önskemål och tycke. Transportören består typiskt av en drivsektion, fackverksram och säkerhetsutrustning. Syftet med examensarbetet är att skapa ett koncept för en ny modulbaserad drivsektion för att kunna fortsätta erbjuda kunden samma utbud som tidigare, fast med färre antal artiklar. Antal varianter av drivsektioner Kellve erbjuder sina kunder idag identifieras och presenteras. Det nya konceptet av drivsektionen visualiseras genom en CAD-modell och en hållfasthetsanalys utförs. Hållfasthetsanalysen sker med hjälp av finita elementmetoden och den utförs på både konceptet och en grunddrivsektion, som är en standardmodell av en drivsektion från Kellve, för att säkerställa att de modifieringar som görs på drivsektionen inte leder till en försämrad hållfasthet jämfört med grunddrivsektionen. En översiktlig introduktion om företagens miljömedvetenhet, miljöansvar, uppförandekoder och samhällsansvar presenteras där metoder för hur ett företag kan verka för en hållbar utveckling beskrivs. En förstudie utförs som en teoretisk bakgrund i ämnen som är relevanta för examensarbetets genomförande. I förstudien presenteras produktutvecklingens olika steg och genomförande, modulindelning och hur detta implementeras i en produkt samt en redogörelse för finita elementmetoden. Genomförandet inleds med att studera en typisk drivsektion från företaget för att möjliggöra en nulägesbeskrivning av dagens drivsektion på företaget. Till hjälp används ritningar samt dialoger och möten med handledare på företaget. Efter nulägesbeskrivningen inleds förarbetet till konceptgenereringsfasen som består av identifiering och vidareutveckling av kundbehov samt definition av vilka krav konceptet bör uppfylla. Arbetet fortsätter med identifiering av moduldrivarna åtföljt av en idégenereringsfas för att ta fram koncept. Ett antal koncept väljs ut med hjälp av en konceptvalsmatris, dessa koncept presenteras för företaget och efter en diskussion väljs ett koncept ut som det ”vinnande” konceptet. Konceptet är modulariserat samt att montering/demontering av trumman sker vertikalt för att uppnå en bättre ergonomisk arbetsställning vid service. Konceptet och grunddrivsektionen modelleras och analyseras i Pro/ENGINEER. Syftet med analysen är att jämföra hållfastheten i grunddrivsektionen med det nya konceptet. Drivsektionen jämförs i ett driftläge och ett serviceläge. Resultatet i examensarbetet är att en modularisering av drivsektionen genomförs genom att drivsidan behåller sin höjd oberoende av vilken slags trumma som används. Drivsidan kombineras också med en lagerplåt som är anpassad efter vilket lager som används. Lagerplåten är inte längre beroende av trumdiametern. Det sker även en modularisering för bandrensaren genom att skapa en plåt med en separat hålbild för varje trumdiameter som används. Resultaten av hållfasthetsanalyserna för grunddrivsektionen visar på brister i konstruktionen med spänningskoncentrationer överstigande sträckgränsen för både driftläge och serviceläge. Konceptet visar på mycket låga spänningskoncentrationer i driftläge och i serviceläget uppvisar konceptet en godkänd hållfasthet där maximala spänningskoncentrationer inte överstiger halva sträckgränsen. Rekommendationen är att utvärdera validiteten av indata i analysen, omkonstruera grunddrivsektionen och utföra nya, mer noggranna analyser samt att modulariseringsarbetet bör fortsätta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)