Social kompetens - en bristvara? : Fritidshemmets betydelse för elevernas utveckling av den sociala kompetensen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: David Vikström; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att utöka kunskapen kring den så kallade Generationen Y eller Millennium generationen och hur deras förhållningssätt samt egenskaper påverkar deras barns sociala kompetens, elever som idag finns i våra fritidshem. Fokus i arbetet ligger på uppfattningen kring elevernas sociala kompetens och hur mycket de t.ex. påverkas av sociala medier samt hur personal vid fritidsverksamheten arbetar med social kompetens och elevernas självkänsla. Studien grundar sig på kvalitativa intervjuer med fritidspedagoger.Resultatet visar tendenser till att barn/elever har en större självständighet men samtidigt en lägre självkänsla. Studien visar också att fritidshemsverksamheten är medveten om detta och arbetar målmedvetet för att förstärka elevernas självkänsla och deras sociala kompetens. En viktig slutsats är att fritidshemmet spelar en stor betydelse för utvecklingen inom dessa områden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)