Enjoying live from home : En kvalitativ studie om livebranschen och kriser som COVID-19

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Syfte Syftet med detta arbete är att få en djupgående och skarpsinnig bild på hur livebranschen påverkats av COVID-19. Vi vill skaffa oss en vishet om hur företag och artister marknadsför sig, för att handskas med den nuvarande pandemin och hur de har hanterat tidigare kriser. Därefter är vår avsikt att bearbeta vårt arbete och empiri vi samlat in som tillsluteligen kan ge oss mer kunskap. Utifrån vårt syfte har vi ställt samman följande forskningsfrågor. Forskningfrågor Hur skapar livebranschen värde trots pandemi? Hur kan livebranschen tillämpa sinnena genom digitalisering? Metod I detta arbete har vi använt oss utav en kvalitativ metod med en induktiv ansats. Datainsamlingen erhålls från elva semistrukturerade intervjuer. Urvalet av intervjupersoner har baserats på deras kompetens inom forkningsområdet. Med hjälp av deras tolkningar har vi kunnat bemöta studiens syfte. Slutsats Vi kan härmed konstatera efter ett avslutat arbete att livebranschen skapar värde genom att hålla sig relevanta och kommunicera med sina anhängare. Vi har även kommit fram till att aktörer inom livebranschen använder sig av syn- och hörsel sinnet, både medvetet och omedvetet, för att nå ut till sin målgrupp. Vi ser artister och band öppet kommunicera med sina fans, via digitaliserade livesändningar. Det har lett till att fler personer engagerat sig, vilket medfört till lyckad marknadsföring. Trots att det är svårt att skapa värde inom livebranschen och nå ut till människor digitalt, har det ändå gett gynnande resultat för olika verksamheter när dem marknadsfört sig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)