Formativ bedömning i So-ämnena

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Den här kunskapsöversikten berör vad den formativa bedömningen är och går ut på, varför forskning förespråkar formativ bedömning och hur den kan underlätta för att främja elevernas lärande. Den innehåller också information om hur lärare kan förebygga svårigheter vid planering för bedömning i So-ämnena med hjälp av den formativa bedömningen. Syftet är att skapa förståelse om varför lärare bör implementera formativ bedömning i undervisningen och hur elevernas lärande främjas av bedömningen. För att få fram vårt resultat har vi använt oss av både internationell forskning om bedömning såväl som nationell forskning. Vi har undersökt vad läroplanen säger om bedömning och analyserat två rapporter från Skolinspektionen. Vid informationssökningsprocessen använde vi oss av databaser, vetenskapliga artiklar, doktorsavhandlingar och böcker. I resultatdelen finns en presentation över resultatet av internationell samt nationell forskning om formativ bedömning samt en sammanställning av de två rapporter vi granskat från Skolinspektionen. I slutsatsen redogör vi för de övervägande fördelar forskarna ser med implementering av den formativa bedömningen men lyfter även hur tidskrävande den formativa bedömningen är och att lärare måste göra förändringar i sin syn på bedömning. Vi presenterar också hur lärare kan förebygga svårigheter vid planering för bedömning i So-ämnena med hjälp av den formativa bedömningen. Slutligen presenterar vi att man utifrån det här arbetet kan undersöka och göra egna studier över hur den formativa bedömningen aktivt används i de olika So-ämnena.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)