Lärares syn på multimodalt arbete i svenskundervisningen för yngre elever : En studie utifrån en webbenkät riktad mot lärare i grundskolans F-3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur lärare i svenskämnet i grundskolans F–3 ser på multimodalt arbete, det vill säga kombinationen av meningsskapande uttrycksformer. Till följd av samhällets utveckling och den digitala teknikens expansion har tillgängligheten av meningsskapande resurser ökat för dagens barn. I och med detta har multimodalt lärande, vilket innefattar kunskap om att läsa, skriva och tolka olika former av texter, fått en alltmer central roll i undervisningen. Föreliggande studie baserades på 52 respondenters svar som undersöktes via en webbenkät innehållande både kvantitativa och kvalitativa frågeställningar. Vidare har insamlade data analyserats och diskuterats genom socialsemiotisk teori. Studiens resultat visade på en rad olika sätt som modaliteter kan användas på och kombineras i undervisningen för att verka meningsskapande. Lärarna i studien angav att talat och skrivet språk samt bild var de mest använda modaliteterna i undervisningen, medan sång, drama och färg var minst förekommande. Slutsatsen av studien är att de tillfrågade lärarna var positivt inställda till och såg en rad fördelar med multimodalt arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)