Undersökning av tryckhållfastheten för cementstabiliserad asfalt - En undersökning av dagens betongstandard

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Cementstabiliserad asfalt (CSA) är ett kompositslitlager bestående av en asfaltbeläggning med högt hålrum som är fyllt med en cementbaserad slamma. Produkten kan därför kallas för ett semiflexibelt slitlager på grund av att egenskaper från både asfalt och betong kombineras. Egenskaperna som kännetecknar CSA är asfaltens elasticitet samt cementens bärighet och beständighet, hög motståndskraft mot kemikalier och spårbildning, temperatur- beständighet mellan -30°C och +90°C samt att den lätt går att fräsa bort och ersättas med nytt material. Användningsområden är industriytor, hamnterminaler, bensinmackar, cirkulations- platser, busshållplatser med mera. Syftet med examensarbetet är att undersöka en korrektionsfaktor som är beroende på en provkropps diameter och höjd, det vill säga slankhetstal. Denna korrektionsfaktor finns i dagens betongstandard som används vid beräkning av tryckhållfasthet för CSA. Eftersom det inte finns krav som ska kontrolleras enligt dagens standard för hålrum på provkroppar, varken på laboratoriepackade eller uppborrade provkroppar från fält, därför är det av intresse att försöka laboratoriepacka provkroppar och jämföra hålrummet mot uppborrade provkroppar. Denna brist på krav beror troligtvis på att det är vanligare att kolla fyllnadsgrad och materialåtgång för att bedöma hålrummet. Hålrum och kornkurva undersöktes på NCC:s laboratorium i Södra Sandby. Tryckhållfasthet undersöktes på LTH:s laboratorium med provkroppar från en provyta vid NCC:s kontor i Arlöv. Experter inom de olika områdena assisterade vid både laborationstillfället och vid utläggning av CSA. Genom mätning av skrymdensitet och kompaktdensitet på laboratoriepackade prover blev medelvärdet för hålrummet för provkropparna 26,1 %, vilket stämmer överens med riktvärdet på arbetsreceptet för NCC Strongphalt. Med hjälp av känd mängd asfalt och cementslamma beräknades hålrummet för provytan till 37,7 %, vilket är över riktvärdena. Resultatet från provtryckningen visar att tryckhållfastheten för de uppborrade provkropparna ej överens- stämmer med dagens betongstandard. Denna studie visar på att ett optimalt hålrum mellan 25 - 30% går att uppnå i laboratorie- packade prover för dränasfalt. Vidare har studien kommit fram till att korrektionsfaktorn i dagens betongstandard behöver undersökas mer med tanke på resultatet. Fortsatta studier krävs för att bevisa detta mer utförligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)