Mönsterigenkänning i konstruktionsgrammatiska och läroboksbaserade övningar i sfi-undervisning

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: I denna studie har jag valt att utpröva en konstruktionsgrammatisk och en läroboksbaserad övning där en viss konstruktion förekom. Inom konstruktionsgrammatiken betraktas språket som en samling av konstruktioner, eller mönster. Utprövningen av övningarna gjordes på de mest avancerade vuxna inlärarna av svenska språket inom ramarna för sfi-utbildningen. På så sätt ville jag undersöka om det fanns några skillnader i genomförande och korrekthet beroende på om övningen var av mönsterigenkänningstyp eller av en läroboksbaserad typ. Sfi-klassen delades upp i två mindre undersökningsgrupper och dessa arbetade parallellt med två övningar, varav den ena var av en konstruktionsbaserad typ, dvs. baserades på en modell för övningar för inlärare som finns presenterad i Det svenska konstruktikonets användarhandledning för lärare, i Göteborgs universitets Språkbank. Övningsmodellen hade mönsterigenkänning som en teoretisk utgångspunkt. Den andra, läroboksbaserade typen av övning, efterliknade de övningar som klassen tidigare arbetat med och de övningar som också förekom i de vanligaste läroböckerna för sfi-studerande. Båda typerna av övningar grundade sig i ett grammatiskt material som en sfi-lärare ansvarig för gruppen arbetade med under en period i tät anslutning till undersökningstillfället, nämligen preteritum och perfekt, och konstruktioner som vanligtvis kopplas till dem. Under genomförandet av mönsterigenkänningsövningarna uppstod svårigheter med förståelsen av uppgiften, medan de läroboksbaserade övningarna uppfattades som begripliga och väckte inga frågor. Själva svarsresultaten gav en jämn fördelning av rätta svar i mönsterigenkänningsövningarna mellan undergrupperna och mycket varierande korrekthet i de läroboksbaserade övningarna. Ett annat intressant resultat är att identifieringen av mönster i den ena konstruktionen gick nästan lika väl oberoende av typen av övning, medan den andra konstruktionen identifierades lättare i mönsterigenkänningstypen av övning än i den läroboksbaserade typen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)